Update 4. de kerststal wordt weer opgeborgen

19-01-2024 | 09:14

Tot volgend jaar!

De afgelopen maand hebben we weer vele duizenden bezoekers mogen ontvangen bij De mooiste kerststal van Nederland. Tussen de buien door hebben we deze week de kerststal weer helemaal opgeborgen in het omgebouwde depot. Graag staan we even stil bij alles dat we dit jaar konden realiseren mede dankzij jouw bijdrage en vragen we je graag over jouw beleving van de kerststal dit jaar.

Bezoekers bij De mooiste kerststal van Nederland. Foto: Femke Lockefeer

Een toegankelijkere kerststal

Dankzij jouw bijdrage hebben we met de toegankelijkere kerststal weer veel nieuwe bezoekers ontvangen. Ook oude bekenden die van onze kerststal een eigen kersttraditie hebben gemaakt, merkten op hoeveel beter de kerststal dit jaar te zien was. Hoewel de vitrine maar met 15 centimeter was verlaagd, maakte het een groot verschil voor al onze bezoekers, jong en oud, om de kerststal goed te kunnen bekijken. Ook het platform aan de achterzijde van de kerststal (daar waar het decor wat hoger staat) zorgde ervoor dat iedereen goed zicht had in de vitrine.

Alle bezoekers konden goed kijken naar de achterkant van de kerststal vanaf een verhoogd podium. Foto: Femke Lockefeer

We hebben drukke en rustige momenten gezien binnen de openingstijden van de kerststal. Misschien heb je ons wel zien tellen tijdens jouw bezoek dit jaar. Door per uur bij te houden hoeveel bezoekers de kerststal trok, hebben we een beeld gekregen van de drukte op verschillende dagen en tijden. Zo hebben we de eerste onderzoeksresultaten voor onze plannen voor volgend jaar.

Herberg in het museumcafé met historische muziekgroep Carole et Brulare. Foto: Femke Lockefeer

Een drukke kerstperiode

We hebben enkelen van jullie mogen ontvangen bij onze tegenprestaties. In de lezingen kon je ontdekken hoe we de kerststal ieder jaar opbouwen, wat de overwegingen zijn voor het beheer en behoud van de kerststal en wat we hebben veranderd in de kerststal in deze editie. We hebben samen genoten van live muziek in een speciale avondopenstelling. En in heel veel huizen werd dit jaar de kerststal gebouwd in puzzelvorm.

Vertel ons over jouw ervaring

Om kerst ook aan het einde van dit jaar weer een succes te maken, zijn we nu volop aan het evalueren. Heb je hier nog gedachtes over? Laat een reactie achter over jouw bezoek in onze bezoekersenquête. We zien je graag volgend jaar terug bij de kerststal. In de tussentijd hebben we in het museum weer enkele mooie tentoonstellingen op de planning staan.

Tot snel!